Rabu, 6 Mac 2013

Cadangan kepada Tian Chua

Sorry, ari ni writer's block. Takde idea and mood nk menulis. So terimalah surat cadangan kepada Tian Chua ini. 

Sumber: facebook.com


Tian chua,
Aku amat kagum kata-kata ko yang jijik lagi menjijikkan tu. Ko ni ada akal ke tak yek? Aku tengok tahap pendidikan ok je, tak de la bodoh mana. Tapi bila tengok kata-kata ko tu, rasanya kebodohan ko ni 18 tingkat tingginya. 
Walaupun aku ni tak la pandai mana pon, tapi aku tahu budi bahasa (tapi dengan ko tak payahlah). Ko pikir sikit, apa perasaan anak bini dan keluarga anggota PDRM yang terkorban? Kalau lakonan, mana perginya diorang? Jenazah yang dikebumikan tu sapa? Mayat BAPAK KAU ke? Ke ATOK KAU PUNYA MAYAT diorang gali balik untuk wat lakonan tu? 
Tian Chua, kalau kau nk berpolitik, politiklah. Jangan disentuh isu keselamatan negara ni. Aku tahu, ko bukan kisah pun kalau kedaulatan negara terancam atau negara diceroboh orang asing. Ko dan geng ko boleh balik 'KAMPUNG ASAL' ko kat sana kalau negara ni diserang. Ya tak? Sebab tu ko nak jadi ahli politik je. Tak berani nak pegang senjata untuk pertahankan tanah air ni. 
Klo ko rasa semua tu hanya lakonan semata-mata, apa kata ko mohon je masuk PDRM. Aku rasa training 3 bulan tu pun belum tentu ko boleh tahan. Berjemur bawah matahari lagi la ko tak larat. Ko tak layak pun jadi salah seorang ahli yang bertaraf 'DIRAJA'. 
Kesimpulannya Tian Chua, kalau nk berkata-kata sila gunakan akal seorang manusia yang bijak pandai. Buktikan tahap kebijaksanaan ko setaraf dengan pendidikan ko. Pakai otak bila nak bercakap, jangan suka hati mulut je nak bercakap.Atau pun memang keturunan ko ni memang semuanya perangai jahanam?
Rugi rasanya aku tulis panjang-panjang untuk manusia bernama Tian Chua ni. Hati busuk, otak tak dak. Satu je nawaitu aku, pesan kat keluarga kau, bila kau dah mati nanti, pastikan kubur kau dipagar, dikubu elok. Sebab apa? Sebab, kalau kau dah mati nanti, aku pasti akan datang kencing kat kubur kau!!

Marah betul bunyi ayat encik nih. Yup, penulisannya tajam dan pedas. Tapi aku pown paham tentang perasaan yang semua ahli keluarga mereka yang terkorban.

 Kepada semua wira Malaysia; terima kasih yang tak terhingga!  

0 ulasan:

Catat Ulasan

Takkan baca je? Komen ler sket..hehehehe